Копия Случайная новость

Екологічний туризм, екотуризм (англ. ecotour, ecotourism) - подорожі, що організовуються і здійснюються у такий спосіб, щоб не порушувати природний баланс екосистем, ландшафтів, не виснажувати туристсько-рекреаційні ресурси територій відвідування.

Контакты

04111 Украина г.Киев ул.Салютная 1-Б
Телефон офиса:
тел. (044) 599-5332
тел. (044) 227-8149
Наши сайты:
www.ecotour.com.ua
www.team.biz.ua
www.aat.ecotour.com.ua
www.info.ecotour.com.ua
Наша почта:
tkv@ecotour.com.ua
info@ecotour.com.ua

Поиск



АНІМАЦІЙНИЙ ЕКОТУР частина 19

Анімаційний Екотур

C. Дмитрук, Екотур-інфо

Просторове та контекстуальне розташування аніматора туристських ігор

Однорівнева локалізація “Аніматор і група на одному рівні”, позиції: “Партнер”, “Учасник”, “Спостерігач”.

Позиція “Партнер”. Аніматор в позиції “Партнер” є на рівних із групою і є співпричетним до процесу. Тут він виявляється до певної міри як учасник групи, хоча він і не виконує ігрове завдання разом із іншими учасниками, але він максимально підтримує групу, співчуває, бере участь в обговореннях, може пропонувати власні ідеї з приводу способів виконання вправи, ділитися своїм розумінням правил тощо. У такий спосіб аніматор може здійснити значний позитивний внесок у групу шляхом створення атмосфери відкритості і чесності, схильності і зосередження на меті, впевненості у кінцевому результаті, а також надихаючи туристів своїм прикладом. Розташування аніматора в партнерській позиції зазвичай використовується на етапі вступної бесіди і розминки, коли туристів необхідно втягнути в процес, а також під час представлення вправи і підтримуючих обговорень.

 

Зауважимо також, що аніматор, який використовує партнерську позицію, повинен зважати і на певні застереження. Так, досить часто, незважаючи на активну участь аніматора в процесі, перші декілька спроб виконання вправи групою можуть закінчуватися невдачею. Недостатньо досвідчений аніматор, що палко співчуває групі, може почати ставитися до цих невдач як до своїх власних. Туристи, у свою чергу, розуміють, що вони не виправдують очікувань аніматора, і починають шукати “цапа відбувала”, на роль якого, до речі, часто потрапляє сам аніматор (“що у смутку посипає попелом голову”). Таким чином, замість того, щоб залучати групу до створення результату, аніматор утягується в загальний деструктивний стан групи, що значно посилює його дискомфорт із приводу невдач групи.

Також, якщо аніматор довгий час знаходиться в партнерській позиції, туристи починають сприймати його як одного з “своїх”. У цьому випадку зміну позиції (наприклад при обговоренні питань безпеки базова позиція аніматора “Експерт”) група може сприйняти як зраду або агресію, а відхід убік (позиція “Спостерігач”) – як негативну оцінку або втрату інтересу до того, що відбувається. Зауважимо також, що, коли аніматор тривалий час працює в партнерській позиції, він може почати несвідомо “згладжувати гострі кути”, не давати групі увійти в заслужений зрив, проговорювати уроки за туристів та ін. У результаті туристи починають лінуватися, втрачати мотивацію та у підсумку не отримують очікуваних результатів.

Позиція “Учасник”. За позиції “Учасник” аніматор – повноправний учасник процесу, що разом із групою може виконувати ігрове завдання, висловлювати власні думки і судження, пропонувати варіанти рішення, позитивно підтримувати групу тощо. Це особливо важливо у тих випадках, коли в групі відбуваються реальні зміни, туристи починають працювати “на результат”, щосили стараються, але шанс на виграш з якихось причин є невеликим. При цьому, якщо аніматор вважає, що група дійсно заслуговує перемоги і хоче максимально підтримати туристів, він може усвідомлено перейти на позицію “Учасник”. Зазвичай це відбувається “ніби саме собою”, аніматор просто дозволяє собі залучитися до процесу виконання вправи. Наприклад, коли група сильно втомилася і працює із останніх сил, аніматор поступово починає не тільки підстраховувати туристів, але й підтримувати їх фізично, передавати, спрямовувати, давати поради тощо. Він також може поставити групу перед фактом, що аніматор теж бере участь у виконанні певної вправи, або просто попросити дозволу у групи увійти до складу їх команди на певний час.

Основні переваги і застереження до цієї позиції подібні до попередньої позиції “Партнер”, тільки тут вони можуть проявитися значно сильніше і глибше. Так, наприклад, якщо аніматор виявляється потужно і яскраво, йде поперед групи і грає на усі 100% (а як же інакше, якщо він учасник процесу виконання вправи), у групи може виникнути відчуття власної недостатності і почуття протесту, пов’язане з тим, що “ними маніпулюють” (нехай навіть для їхньої користі), або, що “аніматор грає в якусь свою гру” для задоволення власних потреб і амбіцій, а учасникам відведена роль маріонеток. Зауважимо також, що з цієї позиції набагато складніше переходити в інші.

Позиція “Спостерігач”. В позиції “Спостерігач” аніматор на рівних із групою, але певною мірою відсторонений. У цій позиції зазвичай він перебуває за межами групи і виступає в ролі стороннього спостерігача. Позиція “Спостерігач” дозволяє аніматору уникнути надмірного захоплення процесом виконання вправи, він може не демонструвати своє особисте відношення до того, що відбувається. Мотивація аніматора, що працює в цій позиції, зазвичай наступна: “Це ваша вправа. Ваша гра. Ваш результат. Я тут не для того, щоб оцінювати і не для того, щоб допомагати. Моє завдання – зачитувати правила і стежити за дотриманням безпеки виконання вправи”. При цьому аніматору безумовно необхідно ретельно відслідковувати весь процес виконання вправи, тримати всю групу у фокусі, бути в курсі того, що відбувається, і бути готовим у будь-який момент змінити свою позицію на іншу. Основним застереженням щодо застосування аніматором позиції “Спостерігач” є небезпека втратити інтерес та особисту відповідальність за процес виконання вправи.