Копия Случайная новость

Екологічний туризм, екотуризм (англ. ecotour, ecotourism) - подорожі, що організовуються і здійснюються у такий спосіб, щоб не порушувати природний баланс екосистем, ландшафтів, не виснажувати туристсько-рекреаційні ресурси територій відвідування.

Контакты

04111 Украина г.Киев ул.Салютная 1-Б
Телефон офиса:
тел. (044) 599-5332
тел. (044) 227-8149
Наши сайты:
www.ecotour.com.ua
www.team.biz.ua
www.aat.ecotour.com.ua
www.info.ecotour.com.ua
Наша почта:
tkv@ecotour.com.ua
info@ecotour.com.ua

Поиск



АНІМАЦІЙНИЙ ЕКОТУР частина 16

Анімаційний Екотур

C. Дмитрук, Екотур-інфо

Спеціальні комунікативні прийоми і техніки в анімації туристських ігор. Частина 2.

Спеціальні комунікативні техніки (зворотній зв’язок, мінгл). Ці засоби, насамперед, пов'язані з перериванням і переключенням, які аніматор може використовувати під час обговорення. Зазвичай, зворотній зв’язок використовується для з’ясування і донесення до туристів, що саме в їх діях є неефективним. Основним призначенням мінглу є створення умов для інтенсивного пошуку і вироблення дієвих інструментів для ефективної роботи групи. Розглянемо їх більш детально.

Зворотній зв'язок є виключно ефективним і дієвим засобом, що дозволяє вивести туристів на відверте, чесне, відкрите й емоційне обговорення. При цьому визначальним часто є навіть не те, що саме говорить аніматор, а те, як саме він це робить та чим це обумовлено. Тому зворотній зв'язок часто використовується як переривання процесу гри або переключення фокусу туристів у обговоренні для вирішення проблемних ситуацій, у яких відношення туристів один до одного, до безпеки, до правил та ін. не є взаємними, підтримуючими і не дозволяють учасникам домогтися результату. Часто зворотній зв'язок підкреслюється зміною позиції інструктора стосовно групи.

 

Існує декілька різних способів, як можна дати групі зворотній зв’язок. Зрозуміло, щоразу аніматору необхідно вибирати той чи інший спосіб у залежності від причини та предмету обговорення, рівня відвертості і щирості взаємовідносин в групі тощо. Розглянемо ці засоби докладніше.

Найбільш простим способом, яким аніматор може надати учасникам зворотній зв'язок – це чесно повідомити групі про те, що він бачив і дати особисту оцінку того, що відбувається. Наприклад: “Те, що зараз відбувається – це повний безлад у діях учасників гри і, що ще гірше, повне нехтування безпекою один одного. Що Ви збираєтеся з цим зробити?”. Зрозуміло, для того, щоб це робити аніматору необхідно, з етичних міркувань та вимог психологічної безпеки туристів, мати дозвіл від групи на подібні дії. Принаймні аніматору варто добирати таку форму зворотного зв'язку, щоб в туристів не виникало враження, що їх намагаються образити, і, навпроти, важливо, щоб вони відчули, що це робиться виходячи з турботи про них і прихильності до їх загальної мети, персональних цілей і результатів. Наприклад: “Стоп! Зупиніться! Те, що зараз відбувається – це небезпечно! Це людські тіла, а не мішки з картоплею. Якщо Ви думаєте, що те, що тут відбувається, має хоч якесь відношення до командної взаємодії, то у мене для Вас погана новина – це навіть близько не лежало біля командної взаємодії!”.

Іншим ефективним способом надати учасникам зворотній зв'язок є зробити так, щоб група сама надала його собі. Цей процес можна організувати наступним чином. Аніматор пропонує учасникам висловити свою згоду або незгоду з певним твердженням на кшталт: “Якщо ти діяв певним чином то підніми руку”. Реалізацією подібного засобу може бути процес на чесність. Розглянемо основні варіанти тверджень, які може використовувати аніматор для організації цього типу зворотного зв’язку: більшу частину гри грав – щоб виграти (щоб не програти, просто грав, не грав); останні десять хвилин виходив із позиції лідерства (позиції “дрейфу за течією”, позиції “відсиджування у засаді”); брав участь у виконанні гри на певний відсоток (наприклад на 50%, …, 100%); бачив, що цей засіб є небезпечним, і нічого не зробив із цього приводу тощо.

Дієвим варіантом також є спосіб надати групі зворотній зв’язок “чужими руками”, тобто зробити так, щоб хтось з туристів висловив групі те, що він думає з певного приводу. Для цього аніматору необхідно вибрати певного конкретного учасника, який в ході гри виявлявся у такий спосіб, що особисто, з позицій безпосереднього учасника процесу, може сказати групі саме те, що аніматор хоче донести до туристів. Найбільш ефективним тут є пряме запитання учаснику, на кшталт: “Що ти відчуваєш тоді, коли намагаєшся сказати щось важливе, а на тебе ніхто навіть уваги не звертає?”. Цілком доречно також здійснювати зворотній зв’язок групі від туристів, яким не була належним чином забезпечена групою підтримка і страховка, наприклад: “Хочеш сказати що-небудь своїй команді з приводу забезпечення твоєї безпеки?”.

Ще одна можливість дати учасникам зворотній зв’язок “чужими руками” від самих себе – це влаштувати перерву в мовчанні із відповідним завданням обміркувати, наприклад наступне: “Те, що я дізнався про себе, це…” або “Ті причини, з яких я програю в навчанні (в житті), це…”.

Ще одним ефективним способом донести до туристів відношення аніматора гри до того, що відбувається, не викликаючи до себе агресію та неприйняття, є цитування. Цей своєрідний комунікаційний прийом полягає в тому, що аніматор представляє групі якусь певну думку або оцінку не як свою власну, а як сформульовану якоюсь іншою людиною. Наприклад, аніматор може запропонувати учасникам думку експерта: “Один мій гарний знайомий, старий досвідчений турист й визнаний експерт з систем екстремальної життєдіяльності Щур Юрій Володимирович у подібній ситуації робить от так (аніматор приймає відповідну позу і з серйозним виразом обличчя указує пальцем на конкретного учасника) і говорить наступну фразу: “Ким Ти є у цей момент часу – частиною рішення чи частиною проблеми?! (аніматор витримує паузу, потім повертається в свою позицію і задає групі запитання). Що Ви думаєте з цього приводу?”.

Зворотній зв'язок за технікою мінгл. Виключно ефективним комунікативним засобом є мінгл (від англ. Mingle – змішуватися, обертатися). Цей процес полягає у наступному: учасники безладно переміщаються в межах невеликої ділянки, знаходять собі партнера і в парі виконують певне завдання (на кшталт гри “Продовжити фразу…”), після чого розходяться, утворюють нову пару, виконують те ж саме завдання з новим партнером, знов розходяться і т.д. доти, доки всі учасники не побувають в парах один з одним.

В туристських іграх аніматор може використовувати мінгл для того, щоб учасники могли дати один одному негативний або позитивний зворотній зв’язок, “розчистити територію” – створити нові відношення, попросити про підтримку, поділитися уроками, подякувати один одному і прийняти подяку тощо. Тому перед тим, як використовувати цей засіб, аніматору треба чітко визначити для себе, яку саме можливість необхідно створити для туристів, і, відповідно до цього, сформулювати завдання. У якості базових формулювань для мінглу можна запропонувати наступні: “Те, що мені заважало в тобі, це …(це і ось це)”; “Ти мене підтримував тим, що …(був таким-то, робив те-то)”; “Я прошу тебе підтримувати мене …(ось так і ось так)”; “Ти можеш розраховувати на мене в…(такому і ось такому)”; “Я бачу тебе…(ось таким і таким)”; “Я дякую тобі за…(це і ось це)”.

Для того, щоб цей процес спрацював щонайкраще, важливо добре продумати завдання і дати чіткі інструкції. Наприклад: “Зараз ми зробимо наступний процес. Учасники довільно будуть переміщатися в межах цієї ділянки, зустрічатися один з одним, утворювати пари і ставати віч-на-віч із своїм партнером (відкрита позиція тіла, контакт очей). В парах учасники по черзі говорять один одному наступне: “Я буду підтримувати тебе в...” і закінчуєте цю фразу. Ваш партнер мовчки вислуховує Вас і говорить: “Спасибі”. Після чого учасники розходяться, зустрічаються з наступним партнером і знову виконують це завдання і т.д. “У групи є запитання?… Гра почалась!”

Під час виконання мінглу аніматору краще відійти від групи і спостерігати за процесом з боку. У випадку, коли інструкції виконуються туристами недостатньо чітко, аніматору доцільно повторити завдання або його фрагмент ще раз. При цьому завдання має повідомлятися достатньо гучно і нейтрально, позиція аніматора, зазвичай, відсторонена. Наприклад: “Ігрове завдання виконується в парах, наодинці один з одним. Не в трійках і не в четвірках, а в парах. Відкрита позиція тіла, контакт очей. Я буду підтримувати тебе в тому і ось тому… – Спасибі. Наступна людина”.

Порушення інструкцій також може бути пов'язано з контекстом завдання. Так, наприклад, якщо зміст завдання в тому, щоб дати партнеру чесний зворотній зв’язок, а учасники з різних причин продовжують спроби “залишитися гарними для всіх” і “зберегти своє обличчя”, аніматор має зупинити процес і направити його в потрібну сторону: “Стоп! Зупиніться, закрийте очі. Якщо Ти не був чесний із своїм партнером, підніми руку. Є підняті руки. Спасибі за чесність, опустіть. Якщо Ти відчув, що твій партнер не був дійсно щирим з тобою, підніми руку. Є підняті руки. Спасибі за чесність, опустіть. Розкрийте очі. Продовжуйте.”